What a day

I am exhausted!!! 
Herregud vilken dag jag har haft. Jag är så trött. Jag vaknar trött, jag kommer hem trött, jag jobbar trött. Jag behöver en ledig dag att bara ta det svin lugnt på... 
 
Trots detta har dagen varit helt galet lärorikt. Sista dagen på terminen för killarna, idag blir de hemskickade på lov i två veckor. Ingen skola och inget boende på skolan. Detta har lett till en sjukt toppad stämning igenom hela dagen. Vissa ser fram emot att komma hem, andra har en fruktansvärd ångest. Det har visat sig på samma sätt åtminstone, en "fuck it"-attityd utan dess like där fem killar har gått galna och iprincip gjort som de själv viljat under större delen av dagen. Jag bestämde mig bara för att ta ett steg tillbaka och låta det gå. Vanliga metoder som att ge varningar om hemskick och liknande har liksom ingen verkan sista dagen... 
 
Jag har även haft min allra första handledning, vilket verkligen behövdes. Mycket bra diskussioner om till exempel hur privat man kan vara med studenterna. Det är svårare än vad man tror att på ett fint sätt säga till en nyfiken 14åring att han inte har med ditt privatliv att göra, samtidigt som du vill sitta med och delta i couselling-sessions. Men jag ska försöka hitta min egen stil, och så småningom kommer jag hitta ett bekvämt sätt att hålla på gränserna. 
 
Efter detta möte var det dags för family-evening. En liten sammankomst för att fira terminens slut och även för elever och lärare att visa upp vad de har gjort under terminen. Detta var även väldigt intressant för mig som endast hört historier och trampolinställen, skidsemestrar och basketbollsmatcher. Speciellt intressant var det att träffa alla familjer, att få ett ansikte på de föräldrar och släktingar man har fått höra om. 
 
Sååå. Efter denna dag tackar jag för mig och önskar att helgen skall vara här inom kort. 

Kommentera här: