Under the sea

Jag och Melissa köpte en biljett som inkluderade 5 av Sydneys mest populära attraktioner. Som ni sett har vi redan hängt på vaxmuseet och följt solens resa ner över stan från stadens högsta topp. Igår var det dags för att gå på akvarium. Det galnaste med just akvarium tycker jag är att jag alltid ser minst ett nytt djur som jag aldrig sett förut. Igår bjöd på fler än en. En knäpp sköldpadda, sjöstjärnor och framförallt sjökor! 
 
Det bästa med just Sydneys akvarium är att de är en del av ett projekt som är till för att rädda, skydda och återinföra djuren i naturligt tillstånd igen. Enda anledningen till att exempelvis sjökorna levde hos dem på akvariet var att just de två aldrig skulle klarat livet ute i det vilda. En av dem sov till exempel uppe på ytan utav vattnet, detta skulle inneburit att hon skulle blivit hajmat inom bara några dygn om de släppt ut henne. Det fanns dock bilder och filmer på andra sjökor och massor av andra djur som släppts ut med gott resultat från just Sydneys akvarium. Därför kunde vi vandra omkring bland alla vattentankar med fullständigt gott samvete hela dagen! 
 
Efter detta spenderades kvällen på en matfestival mitt i stan i Hyde park. Hur mysigt som helst. Vi åt, drack drinkar och så träffade jag på en gammal kompis jag gick i nionde klass med. Knäppt hur man kan vara på andra sidan jorden och ändå träffa på människor från hemma. Hur kul som helst att ta igen lite i alla fall. Vi träffade sedan upp två andra vänner och gick på "gömda barer". Ett häftigt koncept där du helt enkelt måste veta exakt var baren är för att hitta den. En hittade vi till exemmpel i en källare till ett lägenhetstrapphus. Väl inne är det en sjukt skön stämning med hur mycket drinkar som helst, levande ljus och massor av människor! Glömde tyvärr ta bilder på detta, men det kommer en annan gång! 
 
 

Kommentera här: