Hur ressi fungerar

Hej kompisar! 
Jag har varit all over the place den senaste veckan, och tyvärr har bloggen fått lida en aning för det. Om jag inte varit på jobbet har jag varit o handlat, eller tränat, eller städat och sist men inte minst har jag varit en tur på Ikea med. Som den svenne jag är. Men så var det med den saken i alla fall. Jag lär mig otroligt mycket varje dag med hur mycket som helst att analysera och fundera på, vilket också får mig at gå och lägga mig och somna mycket tidigare än vad jag vanligtvis brukar göra. 
 
Jag har blivit tillfrågad om ännu mer info om vad vi håller på med på vårat jobb, jag tänkte därför gå in lite mer i detalj på en del utav det. Det första jag vill presentera är "ressi", the residential program, alltså vad de gör medan de inte har skola. Det är fel att kalla det fritid då mycket vi gör utanför skolan också har mycket tanke bakom och programmet var och en av killarna genomgår arbetas på 24/7, även under helgerna faktiskt. Det kommer jag tillbaka till en annan gång. Just nu är det lite svårt att helt och fullt beskriva ressi, eftersom att denna del av dagen har genomgått en del förändringar under de senaste månaderna. Det har varit väldigt mycket personalbyte där planering och organisering har bllivit lidande. Nu verkar det dock som att de två ressiarbetarna som jobbar är här för att stanna. Jag tänker därför förklara hur vi åtminstone planerar att ressi ska fungera, något som jag även är en stor del av att hjälpa till att planera. Sååå spännande. 
 
Klockan tre avslutas skoldagen och killarna gå till sina rum för "change-over". Här ges tillfälle för hela teamet på fem personer att prata ut om dagens händelser och fundera över lösningar, samt bestämma om det ska ges ut några meriter till någon av killarna om de uppfört sig speciellt bra under dagen. Runt fyra är killarna välkomna ut igen och dagpersonalen går hem, alternativt går för att göra pappersarbete. Vi har lite afternoon tea, och berättar planen för dagen. Med killarna vi jobbar med är det väldigt vikitgt att vara aktiva för att hålla ett gott humör, så aktiviteterna kan variera allt ifrån att åka till en skatepark, åka till stranden, cykla i skogen eller spela fotboll. Vissa dagar är aktiviteten att helt enkelt åka till affären och följa en lista för storhandling och sedan hjälpa till med maten. Torsdagar är speciella då det är "reward-night" där killarna har en aktivitet som oftast kostar lite mer pengar. Detta är meningen att ses som något lite extra kul och ett tillfälle att verkligen hitta på något större. Detta kan vara allt ifrån bowling, laserdome, bio, väggklättring eller trampolincenter. 
 
Middagen är oftast någon gång runt sju, sedan är det läxor, dusch och chill-time. Klockan nio ska alla vara inne på sina rum tills de själva väljer att gå och lägga sig. En ressiworker stannar och sover över, vi andra åker hem. 
 
Detta är pretty much it och just nu försöker vi ordna med "suggestion-boxes" så killarna kan känna att de är lite mer involverade i vad som planeras och lite smått och gott. Som sagt får jag vara med och planera ganska mycket av vad som händer på ressi, vilket är extra kul. 
 
Här har ni lite bilder från en av dagarna när vi promenerade längst med stranden och sedan stannade till på en lekplats med en jätte stor gunga där de alla fick lära sig att vänta på sin tur, och arbeta som ett team om vem som skulle knuffa eller åka. 

Kommentera här: