Vegetariskt!

Hej igen vänner! 
Som nyårslöfte hade jag att inte ha något nyårslöfte för hela året utan att istället dela upp smålöften för varje månad för att göra vardagen mer hanterbar och känna att målen faktiskt uppfylls istället för att pusha fram allt till någon gång i november när man iser att hela året precis gått. Igen. 
 
I januari gjorde jag yoga varendaste dag (nästan), drack ingen alkohol och gick till gymmet en gång i veckan. Plus på det åkte jag dessutom på skidsemester. Lagom aktiv månad alltså! 
 
Denna månaden har jag som mål att äta helt vegetaiskt, gå till gymmet minst två dagar i veckan och fortsätta underhålla yogan. Och redan nu under första veckan har jag fått massor av frågor om vad man egentligen kan äta som vegetarian och om de där halvfabrikaten i frysdisken inte också är ganska dåliga alternativ? Och svaret på det är både ja och nej. Det är halvfabrikat, så ja de smyger ofta in lite skumma saker. Men å andra sidan, om ni verkligen vill veta mer om köttets påverkan på naturen så råder jag er att se filmen cowspiracy. Sen kan ni fråga er dessa saker: "Om jag inte själv är beredd att döda ett djur, varför ska någon annan behöva göra det för att jag ska kunna njuta av det?" Ställ er även frågan om ni verkligen har provat så många vegetariska rätter att ni kan säga att "Neeeej, jag mååååste ha kött till allt jag äter". 
 
För att hjälpa er som är lite nyfikna (och för att jag har blivit väldigt ombedd att göra det) tänkte jag dela med mig av easypeasy recept som är vegetariska, billiga och enkla attt göra. Och kom ihåg, bara för att ni provar att laga mat utan kött några dagar i veckan kommer ni inte behöva leva under "vegetarian-stämpeln" ;)
 
STEFFS MOROTSRÖRA 
(ca 4 port) 
 
5 stora morötter
1 gul lök 
1 brk krossade tomater 
ca 3 dl creme fraiche (ni får väl känna efter lite) 
smaka av med chillisås, eventuell sirap om det smakar lite surt, salt peppar och ev paprikakrydda eller cayennepeppar eller något annat man tycker är gott 
 
Hacka löken, skala och riv morötterna, stek i olja. Häll sedan över tomaterna, låt puttra. Häll över creme fraiche, sen smaka av med allt det andra. 
 
Servera med kokt pasta och njut! 

Kommentera här: