Titt i badrumsskåpet

Efter en snabb översikt i mitt badrumsskåp har jag insett att det här med att köpa helt ok skönhetsprodukter kanske inte är så enkelt trots allt. Trots att du går till "rätt" sorts butiker som mer än gärna skryter med deras eftersträvan efter så lite miljöpåverkan som möjligt och arbete för bättre villkor för både djur och människor kan samma butik ändå trycka ner en del knasiga ingredienser i det vi köper. Dessa ingredienser kan bland annat vara irriterande mot huden, allergiframkallande, hormonstörande och uttorkande (även om ingrediensen finns i en produkt vars syfte är attt återfukta). Efter att jämfört mina produkter med en ganska vettig sida på internet,( http://www.naturligtsnygg.se/favorit-i-repris-5-ingredienser-att-undvika/ ) har jag kommit fram till att totalt 11 av mina 26 nuvarande produkter verkar vara okej i ingredienslistan. Och dessa produkter är ifrån helt olika märken och prisklasser. 
 
Produkter vars innehålllsförteckning är ok. 
Och så har vi produkterna som innehåller fett- och vattenkonserveringsmedel, ingredienser som aldrig kan brytas ner naturligt, och andra billiga syntetiska ingredienser. Gissa om jag var förvånad över att placera vissa av dessa produkter i denna hög! 
 
Om det för övrigt är någon som vet mer eller har tips på vart jag själv kan ta reda på mer så är ni som vanligt jättevälkomna att höra av er :) chiao 
 

Kommentarer:

1 Johanna:

Tack för ett bra inlägg, himla lärorikt!! :D

Kommentera här: