Två terminer senare

Och så var ett helt år på högskolan avklarat! Två terminer av psykologi, socialpolitik, genus, och brukarperspektiv. På bara detta året kan jag se hur jag har förändrats. Mina värderingar och sättet jag ser på omvärlden är annorlunda. Jag är mindre dömande, mer politiskt insatt, jag ser samhällets ansvar för individen i ett mycket större perspektiv än jag gjort förut. 
 
Jag skäms lite över att säga det, men tidigare trodde jag verkligen att varenda männniska som låg på sveriges parkbänkar har dragit på sig sin situation helt själv. Idag ser jag det en aning annorlunda. Istället för att anklaga individen tittar jag snett på politikerna som påstå sig kunna styra vårat land framåt. Detta är diskussioner jag tidigare har tyckt var väldigt dryga att ta, men som jag nu känner är otroligt viktigt. Trots att jag inte kan sitta och komma på helhetslösningar hemma i mitt storarum är det väldigt kul att höra mig omkring. Vad tycker vi idag? Och framförallt, ser vårat samhälle verkligen ut på samma sätt som media försöker framställa? Jag ska avslöja att svaret på den frågan oftast är nej. 
 
Jag ser fram emot att forsätta min utbildning i höst, då väntar en hel termin av bara juridik. Mycket rätt och fel, mycket konsekvenstänkande och mindre hänsyn till människan bakom. Även det kan vara ett väldigt nyttigt perspektiv att ta till sig. 
 
Innan dess är det sommarlov(jobb). Hela sommaren spenderas på ett vårdboende där jag ska gå omkring om natten och hålla ställningarna. Kan säkerligen bli spännande. Nu är det bara sommarvärmen som ska komma, sen är den bästa perioden på hela året i rulllning!
 
(En bild sen allra första klassfesten! Tänk vad tiden har gått, #fläskamig)
 
 

Kommentera här: