Natur, broar och historia

Igår spenderades dagen nere vid the needle, vilket är ett litet ställe i Engadine där man kan bada i en flod mitt i naturreservatet. Sedan tog vi oss in till stan och tänkte kolla på en kör som uppträdde med julsånger. Tyvärr var väl inte denna speciellt bra, därför passade vi istället på att prova på hur det var att gå över Harbour Bridge. Men istället för att betala 2000 kronor och klättra över den i tre timmar tog jag och pappa den mindre glamorösa vägen bredvid tåg och biltrafik, på bara en halvtimme. Utsikten var dock fortfarande väldigt häftig! Vi gick sedan runt en del i Milsons Point, som området över bron heter. Lägenheterna är om möjligt ännu lyxigare än det mesta jag sett här omkring. Detta tillsammans med en perfekt vy över operahuset, bron och stan men med ett totalt lugn i omgivningarna. Snacka om kontrast. 
 
Idag gick vi upp tidigt för att hinna in till stan och vara med på den guideade rundturen till fots. I närmare två timmar gick vi runt i stan och fick veta hur mycket historia som helst. Det jag gillade allra mest var attt guiden var himla noga med att säga att Australien inte alls är ett så ungt land som alla blir intalade, utan att det Aboriginska folket har bott här i tusentals år mer och också har en egen historia. Konstigt nog är inte denna tillräckligt forskad eller omtalad för att vara värd en egen guidead tur... Iallafall så följde vi upp rundturen med en sväng in på ett museum. Hyde park barracks var Sydneys första fängelse. Fångarna var dock inte inlåsta, utan jobbade som alla andra nere i the rocks, för att sedan komma tillbaka till sina baracker och vara övervakade dygnets övriga timmar. Detta byggdes dock inte förrän 1819, detta att jämföra med att de första fångarna kom till Australien 1788. Däremellan var det minst sagt rena vilda västern här i krokarna. På den tiden levde Aboriginerna och fångarna i harmorni, vad som sedan hände vet jag för lite för att utala mig om. Möjligtvis något att ta reda på innan jag lämnar detta land för denna gång. 
 
 

Kommentera här: