Språk barriärer

Att känna sig bekväm i ett annat språk än sitt modersmål... Lättare sagt än gjort faktiskt. Att befinna sig på andra sidan jordklotet och använda sig utav ett språk man inte är helt 100 på i sitt arbete är extremt utmanande. Detta är något jag funderar över dagligen, och jag har under den senaste veckan lagt märket till hur jag medvetet undviker vissa typer av diskussioner. Detta gäller både vid möten med personal, och att diskutera med eleverna. En av anledningarna är antagligen att dialekten är lite knäpp och det finns en hel del slang och andra special-ord de använder sig av. Men en större faktor, som är ganska viktig, är att vissa av ungdomarna jag jobbar med redan har ganska låg social kapacitet. När man pratar med dem kan det ibland vara nyttigt att vara direkt och säker på sin sak, alternativt kunna känna av när tillfället ges till en lite mer lekfull diskussion. Det finns helt enkelt inte riktigt rum för att bli missförstådd, där en diksussion i en känslig situation kan bli ännu värre på grund av ett felaktigt ordval från min sida. 
 
Ett exempel för att ge er mer insikt skulle kunna vara när jag använde ordet "being attacked" för att beskriva ett möte med flertalet personal och en kille som inte betett sig speciellt bra och blivit hemskickad. Vad jag på svenska skulle beskrivit mötet som var en aning anklagande. Alltså inte alls i närheten av vad min handledare i början uppfattade att jag menade. Med honom har jag dock möjligheten att prata lite till för att göra mig förstådd med vad jag egentligen menar. Något jag inte riktigt känner att jag har möjlighet till med en upprörd 13-åring. Inte än i alla fall. Som ni kanske förstår blev detta en av sakerna jag och min handledare pratade om ganska mycket, och den enda rimliga lösningen är att helt enkelt bara kommunicera ändå. Att våga prata, och se om min farhåga att bli missförstådd egentligen är så allvarlig. Jag vet ju inte egentligen hur en specifik person kommer reagera. Kanske finns tiden och förståelsen för min språkbrist ändå, ingen aning. Tänkte bara dela med mig utav en lliten fundering och anledning till min totala utmattning. 
 
 
Hörs!

Kommentera här: