Lyxburgare!

Skamligt nog måste jag erkänna att jag inte lyckades få i mig en enda semla igår. Istället spenderade jag dagen i skolbiblioteket och på gymmet. Kanske lika bra det. Dock gjorde jag bot för det hela och smaskade i mig en idag istället. Lika bra tänkte jag. 
 
Idag kommer ännu ett recept. Kanske något att kalasa på under hjärtehelgen! Lite mer jobb än de andra två recepten, men ärligt talat jävligt värt det. 
 
Rödbetsburgare
(6-8 burgare, beroende på storlek)
 
4-5 rödbetor 
ca 3-3,5dl havregryn 
1 gul lök 
150g fetaost eller fast tofu 
2 vitlöksklyftor 
2 msk olivolja 
2 ägg 
en handfull färsk basilika 
Salt och peppar
 
Skala och riv rödbetor, lök och vitlök (om det är jobbigt att riva löken, hacka, men väääääldigt små bitar, annars går burgarana sönder). Häll ner resterande ingredienser tillsammans med allt det rivna i en skål, alltså fetaost/tofu, olivolja, ägg, basilika, salt och peppar. Låt stå i ca 30min. VIKTIGT! Annars kommer allt ramla isönder. Prova sedan forma till burgare, om det är svårt tillsätt lite mer havregryn. Ett tips kan även vara att krama burgarna hårt i händerna så de "blöder" rödbetssaft, på det sättet håller de sig fastare. Stek tills de känns klara! 
 
Gott att servera till surdegsbröd, avokado, lök, tomat och sallad. (eller vad man nu vill ha till hamburgare i vanliga fall)
 

Kommentera här: