Juldagen

Juldagen i Sydney var intressant. Först och främst spenderades pappas sista dag på Manly beach. Tyvärr sköljdes det in massor med bluebottles, vilket är brännmaneter efter bara någon timme där så vi tog ett supersnabbt dopp för att sedan stekka lite i solen. Första gången sedan jag kom hit jag vrit nära på att bränna mig faktiskt. Vi åkte hem i tid för att packa sedan skyndade pappa iväg till sitt flygplan. Hela 31 timmars resväg hem kräver sin förberedelse... 
 
På kvällen bestämde jag träff med Clare som är från USA, vilket innebär att det var hennes julafton. Hon hade firat lite med några klasskompisar över dagen men hade inget att göra under kvällen. Vi bestämde att träffas upp på bondi beach. Denna strand är känd för att vara träffpunken för "orphans christmas", vilket är alla backpackers och andra som inte har någon familj i närheten men som ändå såklart vill fira jul. Det ska vara en stor fest längst med hela stranden och alla på toppenhumör. Jag och Clare kom tyvärr inte dit förränn 21:30. Vi trodde såklart att partyt fortfarande skulle vara igång och var peppade på att ta en drink på en bar någonstans och titta på folk. När vi kom dit var det mer som att ha missat sista bandet på en stadsfestival. Människor satt i tystnad och åt sin sista mat innan de skulle hem, och när vi ville gå in på en av de få barerna som fortfarande var öppna meddela dem att de skulle stännga kl 22. Det hela kändes som att någon mest bestämt sig för att göra ett jätte stort prank på oss. Inte en syn på att det skulle varit livat där bara några timmar tidigare. Vi tog oss en glass mest för att känna att vi inte åkt enda till bondi förgäves och sedan satte jag mig på min drygt en timmes långa tågresa hem igen. 
 
 

Kommentera här: